Kdo v čem je marťan? Autor: Jiří Černý (santana.c@seznam.cz), Téma: Týdenní komentáře, Zdroj: Vydáno dne 08. 08. 2003 (3968 přečtení) Že i kmenoví autoři Reflexu někdy zastávají vzájemně opačné názory,na to si čtenáři, jak věřím, zvykli. Necítím proto potřebu dlouze polemizovat ani s komentátorem Bohumilem Pečinkou, když - ostatně "jako host" na stránkách MfD 7. února - šmahem všechny politické aktivisty z občanských iniciativ degraduje na "naprosto nevypočitatelné politické Marťany". Ergo kladívko: kdo je aktivní mimo strany,je politický hňup. Těžko ale přejít, co Milan Knížák (Reflex č. 6) vyvozuje z estrád na Nově. "I tak dobrý operní tenor,jako je Štefan Margita, se dal na pokleslý pop asi díky své ženě, která je v pokleslém popu ukotvena již od začátku své kariéry." Důvodně Knížáka podezírám, že o začátcích Zagorové buď nic neví, nebo mu je celý pop tak protivný a pokleslý,jako bývala soudruhu Chruščovovi experimentální hudba; kakofonie nebo dodekafonie - všechno jedna pakáž. Zagorová absolvovala herectví na brněnské JAMU,v televizní inscenaci výborně zpívala i hrála titulní roli Vančurovy Josefiny (televiznímu radnímu by ji snad z archívu půjčili) a díky neobyčejně citlivé dramaturgii dirigenta a skladatele Františka Trnky nahrála koncem šedesátých let s Ostravským rozhlasovým orchestrem řadu nevšedních písniček. Některými spoluvytvářela nový žánr - rockový šanson; myslím třeba Obraz smutný slečny, Cyganichu, Mrtvou lásku nebo Monolog. K posledním dvěma napsala své nejlepší texty, ale dobře - míle daleko od "pokleslého popu" - textovala i předělávky amerického rocku. I během beatového festivalu v Lucerně tam jako sólistka Kovalčíkova Flaminga obstála například i v soulovém repertoáru Arethy Franklinové. "Ona je taková podivná a dělá to dobře," řekla o jejích nahrávkách Hana Hegerová. Myslím, že Zagorová - spolu s Kubišovou a Přenosilovou - posunula zpívání popu k mnohem větší volnosti a osobitosti. 19. 2. 2002 www.reflex.cz |