Problém Evropské unie

Autor: Jiří Černý (santana.c@seznam.cz), Téma: Politický kolotoč, Zdroj:
Vydáno dne 15. 08. 2003 (3446 přečtení)




Minulý týden jsem coby kočovný diskžokej najezdil téměř 2000 kilometrů a kromě jiného také zjistil, že mnoho lidí už má Evropské unie plné zuby.V jejich mručení se opakovalo několik motivů: Proč se s tím dělá takový humbuk? A nebude to před referendem ještě horší? Kolik taková kampaň musí stát peněz? A co jsme se vlastně dozvěděli?

Tito lidé už mají vinou agitačních pořadů České televize - neboť o těch se mluví především - nakročeno k tomu, aby hlasovali proti vstupu Česka do EU nebo nehlasovali vůbec. Sázka na populární osobnosti zatím nevychází. Kritický a pochybovačský český duch hodnotí schopnost každého zaangažovaného herce, zpěváka, sportovce atd. vysvětlit proč ano a proč ne, jeho hlasový projev,mimiku, gesta. Jedničky,obrazně řečeno, nepadají, spíše trojky a čtyřky.A mně se opět vnucuje podezření, jestli své čtenáře, posluchače a diváky nepodceňujeme a nezacházíme s nimi jako s dětmi, či dokonce jako s Pavlovovými psy. Jestli by nebylo nadějnější nechat zpěváky zpívat a zvát před kameru především politology, ekonomy a vůbec odborníky včetně euroskeptiků. A hlavně jestli by méně nebylo více.
Současná kampaň možná docela odpovídá poučkám ze západoevropských manažerských kursů, na nichž vyrostla naše bulvární publicistika v čele s televizí Nova, potají či nahlas obdivovanou i veřejnoprávními hlavami. Mě osobně prozatím spíš znejistěla, protože z ní cítím převahu úsměvů nad argumenty. S tím mám tu nejhorší zkušenost: čtyřicet let plakátového pseudosocialismu. Nezbývá mi než prostudovat problém Evropské unie soukromě. Nebo mu věnovat aspoň víc času než výběru pračky a ledničky.