Nacerno.cz

              

Vydáno 28.07.03 O kultuře a hudbě->Hudební nahrávky

Tenorům vstup zakázán
Výjimkou nejsou dokonce ani koncerty hvězdného tenorového tria Carreras, Domingo, Pavarotti. Po jejich slavném římském vystoupení před jedenácti lety v Caracallových lázních se program árií a písní postupně nachyloval k lidové zábavě, kdy se na stadiónech místo gólů čekalo na vysoké c. Jenomže opera je i něco jiného. To se nám rozhodli připomenout na své společné desce jiní hlasoví virtuózové, barytonista Thomas Hampson a basista Samuel Ramey. Nazvali ji úderně: No tenors allowed – Tenorům vstup zakázán. S upřesňujícím podtitulem: Slavná italská dueta pro baryton a bas.

U nás se dosud o Hampsonově a Rameyho projektu z roku 1999 moc neví a je to škoda. Mě okouzlil. Oba Američané totiž vytvořili cosi mnohem zajímavějšího než pouhou kopii tenorových exhibicí, přenesenou o jeden či dva hlasové obory níž. Začali skladateli belcantové éry, Cimarosou, Donizettim a Bellinim, ale i od Verdiho si zpoloviny vybrali málo známé opery, Attila a Jeden den kralování. Zvláště v závěrečné ukázce z Jednoho dne kralování bychom na Verdiho asi nehádali, víc se podobá Donizettimu nebo Rossinimu. Rozhodně se nepozná, že Verdi tuto komickou operu, svou teprve druhou, musel napsat na objednávku v době, kdy ztratil obě své děti i ženu.
Není nutné znovu popisovat barevnou krásu a vyrovnanost Hampsonova barytonu a Rameyho basu, ty se u sólistů newyorské Metropolitní opery předpokládají. Ostatně Thomase Hampsona jsme nedávno slyšeli v Praze při znamenitém písňovém recitalu. Ale čemu jsme zatím nepřivykli a co je možná největším překvapením desky Tenorům vstup zakázán, to je plná šíře belcantové pěvecké techniky. Zdaleka se nejedná pouze o široké melodické pasáže: v bel cantu i barytonisté a basisté museli umět koloratury i všemožné jiné přízdoby a ohýbat své hlubší hlasy i ve střemhlavých či cvrlikavých tempech. Thomas Hampson a Samuel Ramey to vše sypou z rukávu s eskamotérskou elegancí a jen tak mimochodem ukazují, jaká inteligentní a zároveň i bouřlivá legrace mohla být italská opera před téměř dvěma sty lety. A když potom dostanou kousek vděčné silné melodie, vyzpívají ho jako slavnostní ohňostroj.
V zemích moravské i české se vynikajících barytonistů i basistů urodilo už také několik. Za všechny mne napadají dva: profondní bas Jaroslava Veverky a dramatický Karla Bermana. Bohužel, nemají své souhrnné kompaktní disky. Přestože vybírat by bylo z čeho. Dokonce pár metrů odtud, v archívu Českého rozhlasu.
Vstupenka, hudební recenze Jiřího Černého pro stanici Praha, 10.července 2001.




Publikováno: 8.9.2001

Zdroj:    
Autor: Jiří Černý   

Vytisknout článek  Vytisknout

Diskuse na téma: Tenorům vstup zakázán
(počet příspěvků: 0, poslední: )

 
 
 
 bullet  Nejčtenější články
O velikém štěstí být chv
Betlemanie česky i slove
Všímám si lidí, z nichž
Prohrává vkus
Albové zrcadlo Radůzina
Za černými brýlemi rocko
Král Václav jedna ruka j
Zpěvačky soudím taky
Blábol léta v Harmonii
Přechytračíme i USA?
 bullet  Doporučujeme
17.8.2023 v 87 letech ze
Vojcek byl plný leteckýc
Maximální úspěch Glassov
Nejpohlednější operní in
Turandot nevítězí jen fo
Soňa Červená ovoněla pra
Sezona přenosů skončila
Háček Jana Spáleného je
Karel Kryl byl první vel
Sedmé nebe Jiřího Černéh
 bullet  Nejdiskutovanější
Moje pořady v roce 2022 (323)
Naše vypálené iluze (109)
Moje knížky - dostupnost (102)
WWW adresy klubů, kamarádů... (73)
Co Gottwald vylhal, o tom lže Grebeníček znova (66)
Kamarád i dezertér (65)
Přechytračíme i USA? (60)
Čunek neví, kde začíná politikova osobnost (48)
České dějiny viděné jinak než Václavem Klausem (45)
Prohrává vkus (41)
 bullet  Přečtěte si
Kritik bez konzervatore
 bullet  Doporučuji WWW
Nakladatelství
Kluby
Hudební servery
Blogy
Osobnosti
Ostatní


Inzerce:  Bazar · Byty · Seznamka · Zaměstnání    
Magazín:  Nacerno.cz     Volný čas:  Rande · Seznamit · Novina · Horoskopy
Další informace:  Reklama · Napište nám     Správce:  © 2003 - 2020 TANGER infosystems s.r.o.


TOPlist