Vydáno 15.08.03 Lidé, věci, dobrodružství->Politický kolotoč Sedmého března Vyvěsit tibetskou vlajku, či nevyvěsit? Pokaždé začátkem března se tak dohadují mnozí naši radní, zda se postavit za šestimiliónový horský nárůdek, proti čínskému impériu, s nímž Tibeťané nemají stejnou řeč, písmo ani víru. Když k nim v říjnu 1950 vtrhly Maovy jednotky,Tibetské národní shromáždění žádalo o pomoc OSN.
Radila jako obvykle ke smíru. Do roka Číňané donutili místní kolaboranty (říká se jim dvouhlaví) ke smlouvě podobné té naší "o dočasném pobytu". Čtvrtmiliónová armáda obsadila celou zemi. V březnu 1959 Tibeťané ve strachu o život svého duchovního i politického vůdce, čtyřiadvacetiletého dalajlamy, povstali. V nerovném boji ztratili kromě cti téměř vše: formální autonomii, několik tisíc chrámů, sedminu obyvatel a vedle dalajlamy, který v březnu uprchl do indického exilu, i jeho zástupce pančhenlamu, jemuž Číňané uložili domácí vězení poté, co s nimi odmítl spolupracovat. Hlavní město Lhasu obydlelo třikrát víc Číňanů než Tibeťanů. Ve Fairbankových Dějinách Číny to není, ale podle očitého svědectví rakouského horolezce Harrera Sedm let v Tibetu natočil Annaud stejnojmenný film (ČT ho dala v pravý čas), podobné téma zpracoval i Bertolucci (Malý Buddha) a vůbec nejlépe Scorsese (Kundun), z písničkářů třeba Patti Smithová (1959), David Bowie (Sedm let v Tibetu) a Zuzana Nav arová, která svým Taši delé oslovuje přímo pančhenlamu. Na podporu Tibetu se po světě každoročně pořádají koncerty. Někdejšího pražského se díky bývalému českému prezidentovi zúčastnil i dalajlama. (Dirigenta Libora Peška pozdravil čelem o čelo.) Ostatně rezoluci proti porušování lidských práv v Číně a v Tibetu vydal v roce 1998 i český Senát. To už na šedesáti radnicích nebo knihovnách svítilo žluté slunce uprostřed červeno-modrých paprsků. Od té doby mně jaro začíná už 7. března.
|