Nacerno.cz

              

Vydáno 05.12.11 O kultuře a hudbě->Dojmy z koncertů a divadel

Flemingové se dotkl Mesiáš
Händelova Rodelinda v Metropolitní opeře oslnila dokonalými hlasy, méně už scénografií. Brzdil ji i kůň. - Z dvaačtyřiceti oper barokního mistra Georga Friedricha Händela (všech na italská libreta) se popularitě jeho nejslavnějšího oratoria Mesiáš vyrovná jen árie Ombra mai fu z Xerxese. Přesto sobotní přenos Rodelindy z Metropolitní opery připomněl Beethovenův výrok, že Händel ze všech nejlíp dosáhl velkého účinu jednoduchými prostředky.

Melodická síla a temporytmická grácie árií přemáhaly jejich textovou strnulost líp než se to dařilo režisérovi, scénografovi a kostymérovi. Ti ve snaze zesrozumitelnit a rozpohybovat spletité libreto z langobardské královské historie plnili jeviště realistickými figurkami a detaily: tesařské lešení, zednické kolečko, čilý zahradník s květináči, došlo i na živého koně.
Jak tuto jevištní naturalistickou doslovnost spojit se stylizovanou barokní hudbou, jejíž vrcholná čísla zpívávali kastráti? V newyorském případě vlastně jen úsporným, vzdušným zvukem orchestru, dirigovaného specialistou Harrym Bicketem, a výkony sólistů. Z kontratenoristů oslnil proslulý Andreas Scholl, mozartovský tenor předvedl Kanaďan Joseph Kaiser a pevný bas Číňan Shenyang, nedávný laureát mnoha soutěží. Mezzosoprán výtečné wagnerovské interpretky
Stephanie Blythové zvládá svým objemem a barvou i Händela tak, že si většina operních návštěvníků odmyslí její hmotnost, pro roli sokyně v lásce nevýhodnou. Zrak autora této recenze byl bohužel místy silnější než jeho sluch.
V přenosech MET je stálý posluchač zkrátka už zvyklý na to, že téměř všichni protagonisté nádherně zpívají, hrají i vypadají.
Renée Flemingová je zvláštní úkaz. Händel je jí stejně vlastní jako třeba Massenet, dvojzpěv s rockerem Lou Reedem nebo čerstvé CD s vrcholy současné populární hudfby včetně Cohenova Hallelujah. Vládci MET ví, proč svou sopranistku hýčkají dvacet let. Její duet se Schollem byl vrcholem nejen druhého jednání. V tom ztišení a zklidnění bylo cosi mimozemského, cosi na dotek od Mesiáše.
Jediná poznámka k přenosovým kamerám: měly aspoň trochu zabírat do orchestřiště, starobylé nástroje stojí i za dívání.

Zdroj: Hospodářské noviny, 05.12.2011   
Autor: Jiří Černý   

Vytisknout článek  Vytisknout

Diskuse na téma: Flemingové se dotkl Mesiáš
(počet příspěvků: 0, poslední: )

 
 
 
 bullet  Nejčtenější články
O velikém štěstí být chv
Betlemanie česky i slove
WWW adresy klubů, kamará
Prohrává vkus
Všímám si lidí, z nichž
Albové zrcadlo Radůzina
Za černými brýlemi rocko
Král Václav jedna ruka j
Zpěvačky soudím taky
Blábol léta v Harmonii
 bullet  Doporučujeme
Soňa Červená ovoněla pra
Sezona přenosů skončila
Háček Jana Spáleného je
Karel Kryl byl první vel
Sedmé nebe s Olmerovou a
Wagner skladatel opět př
Donizetti plný gagů a te
Český rozhlas o mně třik
Roberto Alagna umocní ka
Nový něžný vzkaz písničk
 bullet  Nejdiskutovanější
40 let bez výmluv - Nad poetickým rockem C&K Vocalu (967)
Český pop žije (417)
Kdy a kam za Jiřím Černým v roce 2019 (310)
Naše vypálené iluze (109)
AKTUÁLNĚ! - VE ŠVANDOVĚ DIVADLE 3X VÁCLAV NECKÁŘ (99)
WWW adresy klubů, kamarádů... (73)
Kamarád i dezertér (65)
Co Gottwald vylhal, o tom lže Grebeníček znova (63)
Přechytračíme i USA? (63)
Čunek neví, kde začíná politikova osobnost (48)
 bullet  Přečtěte si
Kritik bez konzervatore
 bullet  Doporučuji WWW
Nakladatelství
Kluby
Hudební servery
Blogy
Osobnosti
Ostatní


Inzerce: Inzeráty a inzerce zdarma · Bazar · Antikvariát · Mimibazar · Byty · Stroje · Seznamka · Zaměstnání   
Magazín: Nacerno.cz    Volný čas: Rande · Rychloseznamka ··Fotoalbum · Horoskopy
Další informace: Reklama · Napište nám    Správce: © 2003 - 2017 TANGER infosystems s.r.o.

TOPlist