Nacerno.cz

              

Vydáno 05.12.11 O kultuře a hudbě->Dojmy z koncertů a divadel

Flemingové se dotkl Mesiáš
Händelova Rodelinda v Metropolitní opeře oslnila dokonalými hlasy, méně už scénografií. Brzdil ji i kůň. - Z dvaačtyřiceti oper barokního mistra Georga Friedricha Händela (všech na italská libreta) se popularitě jeho nejslavnějšího oratoria Mesiáš vyrovná jen árie Ombra mai fu z Xerxese. Přesto sobotní přenos Rodelindy z Metropolitní opery připomněl Beethovenův výrok, že Händel ze všech nejlíp dosáhl velkého účinu jednoduchými prostředky.

Melodická síla a temporytmická grácie árií přemáhaly jejich textovou strnulost líp než se to dařilo režisérovi, scénografovi a kostymérovi. Ti ve snaze zesrozumitelnit a rozpohybovat spletité libreto z langobardské královské historie plnili jeviště realistickými figurkami a detaily: tesařské lešení, zednické kolečko, čilý zahradník s květináči, došlo i na živého koně.
Jak tuto jevištní naturalistickou doslovnost spojit se stylizovanou barokní hudbou, jejíž vrcholná čísla zpívávali kastráti? V newyorském případě vlastně jen úsporným, vzdušným zvukem orchestru, dirigovaného specialistou Harrym Bicketem, a výkony sólistů. Z kontratenoristů oslnil proslulý Andreas Scholl, mozartovský tenor předvedl Kanaďan Joseph Kaiser a pevný bas Číňan Shenyang, nedávný laureát mnoha soutěží. Mezzosoprán výtečné wagnerovské interpretky
Stephanie Blythové zvládá svým objemem a barvou i Händela tak, že si většina operních návštěvníků odmyslí její hmotnost, pro roli sokyně v lásce nevýhodnou. Zrak autora této recenze byl bohužel místy silnější než jeho sluch.
V přenosech MET je stálý posluchač zkrátka už zvyklý na to, že téměř všichni protagonisté nádherně zpívají, hrají i vypadají.
Renée Flemingová je zvláštní úkaz. Händel je jí stejně vlastní jako třeba Massenet, dvojzpěv s rockerem Lou Reedem nebo čerstvé CD s vrcholy současné populární hudfby včetně Cohenova Hallelujah. Vládci MET ví, proč svou sopranistku hýčkají dvacet let. Její duet se Schollem byl vrcholem nejen druhého jednání. V tom ztišení a zklidnění bylo cosi mimozemského, cosi na dotek od Mesiáše.
Jediná poznámka k přenosovým kamerám: měly aspoň trochu zabírat do orchestřiště, starobylé nástroje stojí i za dívání.

Zdroj: Hospodářské noviny, 05.12.2011   
Autor: Jiří Černý   

Vytisknout článek  Vytisknout

Diskuse na téma: Flemingové se dotkl Mesiáš
(počet příspěvků: 0, poslední: )

 
 
 
 bullet  Nejčtenější články
O velikém štěstí být chv
Betlemanie česky i slove
Všímám si lidí, z nichž
Prohrává vkus
Albové zrcadlo Radůzina
Za černými brýlemi rocko
Král Václav jedna ruka j
Zpěvačky soudím taky
Blábol léta v Harmonii
Přechytračíme i USA?
 bullet  Doporučujeme
17.8.2023 v 87 letech ze
Vojcek byl plný leteckýc
Maximální úspěch Glassov
Nejpohlednější operní in
Turandot nevítězí jen fo
Soňa Červená ovoněla pra
Sezona přenosů skončila
Háček Jana Spáleného je
Karel Kryl byl první vel
Sedmé nebe Jiřího Černéh
 bullet  Nejdiskutovanější
Moje pořady v roce 2022 (323)
Naše vypálené iluze (109)
Moje knížky - dostupnost (102)
WWW adresy klubů, kamarádů... (73)
Co Gottwald vylhal, o tom lže Grebeníček znova (66)
Kamarád i dezertér (65)
Přechytračíme i USA? (60)
Čunek neví, kde začíná politikova osobnost (48)
České dějiny viděné jinak než Václavem Klausem (45)
Prohrává vkus (41)
 bullet  Přečtěte si
Kritik bez konzervatore
 bullet  Doporučuji WWW
Nakladatelství
Kluby
Hudební servery
Blogy
Osobnosti
Ostatní


Inzerce:  Bazar · Byty · Seznamka · Zaměstnání    
Magazín:  Nacerno.cz     Volný čas:  Rande · Seznamit · Novina · Horoskopy
Další informace:  Reklama · Napište nám     Správce:  © 2003 - 2020 TANGER infosystems s.r.o.


TOPlist