Vydáno 26.05.13 O kultuře a hudbě->Hudební recenze Debbi zpívá jako delfíni plavou Dvacetiletá dcera české matky a německého otce, která si říká Debbi, zpívá naštěstí úplně jinak než vypadá na barevných portrétních fotografiích, které obalují její druhé studiové album Love, Logic & Will (Láska, Logika & Vůle). Ze strnulosti voskových figurín není v jejím projevu nic. Muzikálnost, s jakou se volně pohybuje ve spleti stylů, nálad a údobí, nepochází z oné české přičinlivosti, jaká i sebemladším šampiónkám talentových soutěží umožňuje bezchybně napodobit hlasy i repertoár světových hvězd a jejich posluchačům nechat se kolo od kola unášet až do finále těmito odposlouchávacími zázraky.
OHLASY KALIFORNSKÝCH HIPPIES Když dortmundská rodačka vypadla z Česlo Slovenské Superstar v semifinále, žila v Česku teprve sedm roků, nikdy předtím veřejně nezpívala a bylo jí sedmnáct. (Jako Anetě Langerové při její vítězné české Superstar v roce 2004.) Producent, autor, kytarista a klávesista Martin Ledvina však spolehnul na svou slabost pro muziku, kterou „neumí rozklíčovat svým mozkem“, a natočil s Debbi chytlavý taneční singl Touch The Sun a stejnojmenné první album. Že by ale právě s Debbi měl Ledvina postupovat přesvědčivěji než do té doby s Langerovou, Lenkou Dusilovou nebo Tomášem Klusem, to snad tehdy nenapadlo nikoho. Ani když získala od akademiků Anděla za nejlepší píseň roku 2011. Dnes naopak málokdo popírá, že album jako Love, Logic & Will už dávno česká zpěvačka nevydala. Určitě se víc vytáhli autoři písniček včetně Jany Kirschner a samotného Ledviny, který zakormidloval až do Kalifornie k hudbě hippies a šedesátých let. Jestliže se podobnost s náladami Sebastianovy skupiny Loving Spoonful ve skladbě Your Physical Presence v poněkud přetaženém aranžmá vytratí, pak v uvolněném popěvku Take This Song zvoní čirá radost až do konce, podobně jako v následující, pouze ještě hutnější By My Side. Celá ta zvuková plavba je rychlejší, pestřejší, dobrodružnější – a přece jistá, samozřejmá, šťastná. První dojem je, vlastenci prominou, vysloveně americký, ve smyslu uvolněnosti, průzračnosti. S tím nemá nic společného dobře vyslovovaná angličtina. (I když je stylovější než spojení s němčinou a češtinou na albovém debutu.) Alfou i omegou je zpěvaččino frázování: talent postihnout ne strohý obsah textů, někdy povážlivě nenápaditých, ale jejich zvukomalebnost.
PERLOU JE TAKE ME THERE Mezi mladými českými zpěvačkami jsou hlasy objemnější, průraznější i barevně pěknější. Přidržíme-li se sluchu hippies, Debbi není dravá jako Janis Joplinová ani mystická jako Grace Slicková, k níž má trochu blíž. Nemá meteorickou záři začátků Zuzany Michnové nebo Radůzy; ostatně taky zatím není autorkou. A pokud se o ní někdy uvažuje jako o interpretce popu, má pro něj nesrovnatelně skromnější hlasové prostředky než Pilarová nebo Lucie Bílá. Jenže Debbi dostala od přírody, co nedá žádná škola: cit pro různé písničky. Což je něco úplně jiného než cit pro soul, folk (How Can I Resist, s melodií i hlasem Ivana Krále) londýnský kabaret ve stylu Kinks (Hey You), blues a jiné styly. Album jimi oplývá a Ledvinovo tvrzení, že tu chybí jen dechovka, metal a klasika, není moc nadsazené. Albová stavba začíná nečekaně dvěma titulními skladbami Love, Logic & Will: na kratičkou, rozjímavou klavírní verzi najede pochodová údernost dávného detroitského Motownu. Coby tvůrce zvuku pozdvihl Ledvina i své tři zpívající spoluhráčky k úrovni autorů i Debbi. Perličkou alba je i díky saxofonovému odcházení Miss You od Jany Kirschner, perlou volná, kytarová You Take Me There od šesti autorů. Pomineme-li pochybný bonus Ležím v tvé blízkosti, osamocený český text, který Lipo spíš drmolí než rapuje, zbývá nad albem jediný otazník: jak Debbi rozvine své vlohy, aby se někdy přiblížila i měřítkům, jaké světu nabízejí Suzanne Vegová, Kate Bushová nebo Alison Kraussová?
Debbi Love, Logic & Will SinglTon/Universal Music 2013
Zdroj: Hospodářské noviny 22.05.2013 Autor: Jiří Černý |