Nacerno.cz

              

Vydáno 03.02.15 O kultuře a hudbě->Dojmy z koncertů a divadel

Slavný Hampson tentokrát řekl ďáblovi ne
Středobodem sobotního přenosu Hoffmanových povídek z newyorské Metropolitní opery nebyl oproti očekávání Thomas Hampson jako proměnlivý představitel čtyř zloduchů. Suverénem večera se stal jeho protihráč v titulní roli romantického rozervaného básníka osmatřicetiletý Vittorio Grigolo.

Předposlední ze 102 jevištních děl popařížštělého německého skladatele Jacquese Offenbacha má své slavné zápisy i v dějinách českého divadla. Při brněnské premiéře v roce 1891 Hoffmanna zpíval budoucí sólista MET, jednadvacetiletý Karel Burian, podle kritiky Leoše Janáčka „ve zpěvu i hře výborný“. Nastudování v pražském Divadle 5.května v roce 1946 pak uchvátilo avantgardní režií Alfreda Radoka, scénografií Josefa Svobody a čtyřrolí basisty Ladislava Mráze.
V New Yorku teď s novými sólisty obnovili, co jsme od nich v českých kinech poznali už před pěti lety. Ze staré sestavy zůstala jen Kate Lindseyová. Ve dvojí úloze básníkovy Múzy i jeho přítele Nicklausse ještě víc než sametovým mezzosopránem opět upoutává nezapomenutelnou, tajemně bledou tvářností a neméně osobitou mimikou. Lindseyová tak alespoň místy dodává i na záhadnosti básníkovým povídkám o třech jeho láskách.
Vittorio Grigolo, loňský debutant v Londýně i v MET, zpívá Hoffmanna výtečně, v tradici nejzvučnějších, dramaticky i lyricky rozkřídlených italských tenorů. Postupně se nalézá i herecky. Své postavě ovšem nemůže vtisknout polohy bezmála mystické, kafkovské, o jakých se v rozhovoru o přestávce zmiňoval režisér Bartlett Sher. Ty u Offenbacha lze hledat těžko, účinnost jeho hudby je prostší.
Z ženských úloh je pěvecky i divadelně nejvděčnější Olympia, loutka vynálezce Spalanzaniho. Erin Morleyová je v koloraturách i strojových pohybech přesná, i když ne tak půvabná jako před pěti lety Kathleen Kimová.
V tehdejších stopách Anny Nětrebkové coby nemocné, upřímně zamilované Antonie i kurtizány Stelly jde letos Hibla Gerzmava. (Svým původem maně připomene, že Abcházsko se nemusí chlubit jen písničkářem Bulatem Okudžavou.) Jako Antonia dojímá, jako Stella je omyl. I kostymérský. Z celovečerního čekání na cynickou krásku zbude nešikovná šlapka.
Nejslavnější ze současných barytonů MET, Thomas Hampson, je pro čtyři ďábelské role tak rostlý, že neobsadit ho by byla inscenátorská sebevražda. A nebo chladná úvaha, že tohle zpívání vyžaduje dokonalého basbarytonistu, včetně basových hloubek. Hampson je nemá. Čekání, až výborně zazpívá pověstnou zrcadlovou árii, se táhne. I někdejší znělost všech jeho poloh zůstává spíš vzpomínkou.

Zdroj: Hospodářské noviny 02.02.2015   
Autor: Jiří Černý   

Vytisknout článek  Vytisknout

Diskuse na téma: Slavný Hampson tentokrát řekl ďáblovi ne
(počet příspěvků: 0, poslední: )

 
 
 
 bullet  Nejčtenější články
O velikém štěstí být chv
Betlemanie česky i slove
Prohrává vkus
Všímám si lidí, z nichž
Albové zrcadlo Radůzina
Za černými brýlemi rocko
Král Václav jedna ruka j
Zpěvačky soudím taky
Blábol léta v Harmonii
Přechytračíme i USA?
 bullet  Doporučujeme
17.8.2023 v 87 letech ze
Vojcek byl plný leteckýc
Maximální úspěch Glassov
Nejpohlednější operní in
Turandot nevítězí jen fo
Soňa Červená ovoněla pra
Sezona přenosů skončila
Háček Jana Spáleného je
Karel Kryl byl první vel
Sedmé nebe Jiřího Černéh
 bullet  Nejdiskutovanější
Moje pořady v roce 2022 (323)
Naše vypálené iluze (109)
Moje knížky - dostupnost (102)
WWW adresy klubů, kamarádů... (73)
Co Gottwald vylhal, o tom lže Grebeníček znova (66)
Kamarád i dezertér (65)
Přechytračíme i USA? (60)
Čunek neví, kde začíná politikova osobnost (48)
České dějiny viděné jinak než Václavem Klausem (45)
Prohrává vkus (41)
 bullet  Přečtěte si
Kritik bez konzervatore
 bullet  Doporučuji WWW
Nakladatelství
Kluby
Hudební servery
Blogy
Osobnosti
Ostatní


Inzerce:  Bazar · Byty · Seznamka · Zaměstnání    
Magazín:  Nacerno.cz     Volný čas:  Rande · Seznamit · Novina · Horoskopy
Další informace:  Reklama · Napište nám     Správce:  © 2003 - 2020 TANGER infosystems s.r.o.


TOPlist