Nacerno.cz

              

Vydáno 02.11.15 O kultuře a hudbě->Dojmy z koncertů a divadel

Tannhäuser provětral muzeum kostýmů v Metropolitní opeře
Ani operní novátor a politický revolucionář Richard Wagner neodolal při uvedení svého Tannhäusera v Paříži tamnímu publiku, které si operu nedovedlo představit bez baletu a připsal mu ho. Existují tedy zhruba dvě verze Tannhäusera: první drážďanská (1845) a pařížská (1861). Tu nabídl i sobotní přenos z Metropolitní opery do kin. Inscenace režiséra Otto Schenka se tam drží od roku 1977, naposledy se hrála před jedenácti lety.

Hned po otevření opony zaplavila Venušinu jeskyni erotika v představách choreografa Norberta Vesaka. Nuda. Nenápadité pohybové i kostýmové tvarosloví by se podobně (ne)hodilo do Valpuržiny noci z Gounodova Fausta.
Teprve když jihoafrický tenorista Johan Botha obtížně vstal z náručí Venuše a coby rytíř Tannhäuser zapěl ódu na rozkoš, nabylo vrchu Wagnerovo drama o věčném milostném střetu duše a těla. Botha má sice postavou i naturelem daleko k tomu, aby překonal v zápase pěvců na Wartburgu své mužněji tvarované soupeře. Rozhodlo ale, co Wagner napsal. A Botha se celou obávanou rolí prozpíval bez zakolísání až k vyprávění o putování do Říma.
Také ušlechtilý Tannhäuserův přítel Wolfram strhával v podání ztepilého švédského barytonisty Petera Matteie především zvukovou hebkostí a dynamikou, nejlíp v písni o večernici.
Z obou hlavních protichůdných sopranistek měla každá svůj typ tak odstíněný, že posluchač znovu prominul uniformitu jak z půjčovny historických kostýmů. Švédka Eva-Marie Westbroeková jako nešťastně milující Alžběta svým celistvým pojetím přesvědčila i neúprosné detaily kamer. Trochu tím vynikala nejen nad Venuší (Američanka Michelle DeYoung), ale i nad všemi ostatními, stejně jako její loňská Santuzza v Sedláku Kavalírovi.
Z menších úloh byl nezapomenutelný mladý pastýř. Čínská sopranistka Ying Fang, jinak mozartovská specialistka a držitelka mnoha cen, zpívala s ojediněle prostým půvabem husopasky.
O přestávkách prokázaly vložené ukázky, že Wagner se dá i v MET inscenovat bez chomoutu tradice. Pod charismatickou taktovkou Jamese Levina naštěstí přemohl i ji.
České publikum si v duchu mohlo z historie připomenout Tannhäusery Karla Buriana v MET (Arturo Toscanini zvolal: „Nejrytmičtější zpěvák světa!“), Alžbětu Ludmily Dvořákové ve wagnerovském svatostánku v Bayreuthu i temný hrdinný tenor Lubomíra Havláka, Tannhäusera z prvního poválečného pražského Wagnera v roce 1955.

Zdroj: Hospodářské noviny 02.11.20125   
Autor: Jiří Černý   

Vytisknout článek  Vytisknout

Diskuse na téma: Tannhäuser provětral muzeum kostýmů v Metropolitní opeře
(počet příspěvků: 0, poslední: )

 
 
 
 bullet  Nejčtenější články
O velikém štěstí být chv
Betlemanie česky i slove
Všímám si lidí, z nichž
Prohrává vkus
Albové zrcadlo Radůzina
Za černými brýlemi rocko
Král Václav jedna ruka j
Zpěvačky soudím taky
Blábol léta v Harmonii
Přechytračíme i USA?
 bullet  Doporučujeme
17.8.2023 v 87 letech ze
Vojcek byl plný leteckýc
Maximální úspěch Glassov
Nejpohlednější operní in
Turandot nevítězí jen fo
Soňa Červená ovoněla pra
Sezona přenosů skončila
Háček Jana Spáleného je
Karel Kryl byl první vel
Sedmé nebe Jiřího Černéh
 bullet  Nejdiskutovanější
Moje pořady v roce 2022 (323)
Naše vypálené iluze (109)
Moje knížky - dostupnost (102)
WWW adresy klubů, kamarádů... (73)
Co Gottwald vylhal, o tom lže Grebeníček znova (66)
Kamarád i dezertér (65)
Přechytračíme i USA? (60)
Čunek neví, kde začíná politikova osobnost (48)
České dějiny viděné jinak než Václavem Klausem (45)
Prohrává vkus (41)
 bullet  Přečtěte si
Kritik bez konzervatore
 bullet  Doporučuji WWW
Nakladatelství
Kluby
Hudební servery
Blogy
Osobnosti
Ostatní


Inzerce:  Bazar · Byty · Seznamka · Zaměstnání    
Magazín:  Nacerno.cz     Volný čas:  Rande · Seznamit · Novina · Horoskopy
Další informace:  Reklama · Napište nám     Správce:  © 2003 - 2020 TANGER infosystems s.r.o.


TOPlist