Komentáře ke článku: Hudba, chrám a rozum
Komentář ze dne: 13. 03. 2006 21:26:00 Reagovat
Autor: Petr T.
Mail: petrnka@cmail.cz
Titulek: Nechci vystupovat
jako nějaký antiklerikální militant, ale jak je vidět, blbost kvete všude. Tady u nás na severní Moravě před pár lety katolický farář v jednom malém městě rozpustil pěvecký sbor mladých lidí jenom kvůli tomu, že zjistil, že někteří jeho členové se zajímají o jógu a některé východní duchovní nauky. A to přece katolíci nesmějí, že... Jak to kdysi dávno říkával moudrý pan Werich: Kde blb, tam nebezpečno...
|
|
Komentář ze dne: 14. 03. 2006 09:49:02 Reagovat
Autor: moriaty
Mail: @
Titulek: Hudba,chrám a bussines
Římsko-katolická církev je instituce a svůj morální kodex vláčí staletími.Je konzervativní a k civilisačnímu pokroku přistupuje opatrně. Svým \"voličům\" nabízí návod na život a hledání jeho smyslu tak, že mu porozumí praděd i pravnuk, protože pravidla se nemění.A ecce(!) homo věřící, dokáže přežít s prehistorickými zákony i v chaosu třetího tisíciletí.Mezi vlnami mobilních operátorů, kráčí pokorně a poslušně, svázáni biblickou moudrostí.....
Přijde-li Jiří Černý s Martou Kubišovou, či Spirituál kvintet se zbloudilou ovcí elvisem kKarlem Zichem do kostela dnes, je to první krok k tomu, aby za padesát let bezprizorně zapěl v domu božím daniel landa. Ajtakrajta to jsem to popletl!!! 11.4.04
Já myslím,že Václav Malý má smíšené vzpomínky(ostatně v transparentním klipu z tohoto projektu z baziliky minor v petropavlovském kostele na Vyšehradě jsou jeho rozpaky zřetelné). Karel Kryl žádné rozpaky nepociťuje, když jeho poetiku přednáší bývalý ,ale nesmrtelný básník českých \"nácků\". Ty songy o kterých si většina populace myslí, že je složil osobně zvěstovatel jsou poločteny pod klenbou avizující církev a v kostýmech nesoucí její neomylné znaky. Co o tom soudit? Co když pokorné a důvěřivé věřící nachytá na Pavlovovy syndromy? A na zneužité texty.
Církevní hodnostáři ve Vatikánu pamatují na to,že budoucnost dokáže zneužít benevolenci.
|
|
| Komentář ze dne: 14. 03. 2006 17:43:28 Reagovat
Autor: Jiří Černý
Mail: @
Titulek: Re: Hudba,chrám a bussines
I v katolické církvi se pravidla mění. Z kacíře Husa se například stal reformátor. I když to trvalo staletí. -Červená nit, kterou jste natáhl od Spirituál kvintetu k Danielu Landovi, mi připadá hodně odvážná. Že by vyšehradští duchovní tak pečlivě monitorovali Spirituál kvintet? (O Černém ani nemluvě.) - Že většina populace považuje Landu nejen za interpreta Krylových písní, ale také za jejich autora, to víte nebo si to jen myslíte a strašíte mě? - Abychom si alespoň trochu rozuměli: chrámová výlučnost je cenná, křehká a chápu každého, kdo ji chce chránit. Zároveň si myslím, že ona konkrétní jihlavsko-brněnská ochrana byla nešikovná.
Pro zájemce o tuto problematiku uvádím adresu, na které si lze přečíst plný text dotyčné vatikánské směrnice i dalších dokumentů, které s tím souvisejí.
http://www.sdh.cz/sdh_htm/archiv/koncerty_novelizovane.pdf
|
|
| Komentář ze dne: 18. 03. 2006 15:26:50 Reagovat
Autor: JAN NIEDERLE
Mail: @
Titulek: Re: Hudba,chrám a bussines
DUCHOVNÍ A SVĚTSKÁ HUDBA. V Lidových Novinách se v poslední době objevila řada článků, které diskutují téma provozování duchovní a neduchovní hudby v sakrálních objektech katolické církve. Problémem se stalo uvádění děl Gustava Mahlera v kostele sv. Ignáze v Jihlavě, jehož katolická farnost náleží diecézi brněnské, jejímž biskupem je Mons. Cikrle. Mluvčí biskupství M. Jandlová měla v Lidových Novinách komentář k této problematice (28.2.). Uvádí v něm, že obhájci díla Mahlera se snaží skandalizovat tento problém a že je třeba řídit se vatikánskou kongregací pro bohoslužbu a svátosti z roku 1987. Obsahem této kongregace je konstatování, že kostely se nemohou považovat za pouhé prostory ,pro veřejnost‘, které jsou k dispozici pro shromáždění všeho druhu. Dále uvádí - ...“Kostel zůstává posvátným místem i tehdy, když se v něm nekoná bohoslužba. Budou-li se kostely používat pro jiné účely než pro ty, které jsou jim vlastní, nastane nebezpečí, že přestanou být znamením křesťanského mysteria...“ Uvedené konstatování mluvčí biskupství M. Jandlové jsou sice pravdivá, avšak zároveň velmi úsměvná. V sakrálních prostorách se konají tzv. „koncerty pro cizince“, známé jako tzv. „kšeft koncerty“. Tyto hudební produkce mají téměř vždy katastrofální uměleckou úroveň a nepřiměřeně vysoké vstupné. V těchto případech se nikdo neptá, zda-li je hudba tam prováděná duchovní, či liturgická? Stačí, že pořádající agentura platí dané farnosti, či diecézi pronájem? Je snad sakrální půda určena k tomu, aby se zde konal obchod s hudbou? Není právě toto v rozporu s užíváním sakrálních prostor? Pakliže se věřící člověk chce v kostele modlit a rozjímat o mnoha otázkách života musí v případě, že se zde koná koncert zaplatit vstupné obvykle 500,- Kč, jinak ho ochranka pořádající agentury nepustí do kostela. Je toto ve shodě s tím, co mluvčí brněnského biskupství píše? Obávám se, že je to v drastickém rozporu! Je snad obchodování na sakrální půdě oním „křesťanským mystériem“, o kterém hovoří ve své polemice tisková mluvčí biskupství M. Jandlová? Je třeba konstatovat, že se některé diecéze, či jednotlivé farnosti české katolické církve v žádném případě neřídí onou vatikánskou kongregací pro bohoslužbu a svátosti. Jsou právě v tomto ve velikém rozporu. Velice snadno je možné deklarovat kolik bylo případů, kdy bylo toto zásadně porušeno – pro nezasvěceného čtenáře – tisícekrát. Mluvčí brněnského biskupství ve svém komentáři dále píše - ...“ Kostely mají být otevřené pro koncerty hudby liturgické nebo náboženské, zatímco pro každý jiný druh hudby musejí zůstat uzavřené. Například ani ta nejkrásnější symfonická hudba není sama o sobě náboženská. Není legitimní uvádět v kostele hudbu, která není inspirovaná náboženstvím...“ - konec citace. Je naprostou pravdou, že sakrální prostory mají být otevřeny hudbě duchovní a ne světské. Je však schopen Mons. Cikrle rozeznat co je dílo světské a co duchovní. V rukopisech mnoha skladatelů najdeme na konci děl tato slova „...s pomocí Boží, nebo k oslavě Pána dokončeno dne….“ Nebudu vystupovat jako obhájce Mahlerových děl a dám příklad na jeho současníkovi Antonu Brucknerovi, který byl hluboce věřící umělec, který celým dílem oslavoval Boha na zemi – tvorbou vokální i symfonickou. Zdá se, že jeho symfonické dílo je asi podle paní Jandlové sice krásná symfonická hudba, ale není duchovní. Názor plynoucí z nevědomosti, hlouposti a z nedostatku zájmu o duchovní skutky významných jedinců evropské historie a z nesprávného výkladu oné kongregace. Právě symfonická hudba Brucknera, Elgara, Brahmse, Schumanna, Liszta a dalších mistrů je hluboce inspirována náboženstvím a hlubokou křesťanskou vírou! V řadách katolické církve bylo tradicí vzdělání v hudebním umění. Díky této vzdělanosti žijí velkolepá hudební díla oslavující slávu Boží. Problém není ve vatikánské kongregaci pro bohoslužbu a svátosti ani v encyklice umělcům. Tyto vatikánské stati jsou znalé, kultivované, poučné a přesně vymezující danou problematiku. Problém je v tom, že brněnské biskupství v čele s Mons. Cikrlem zřejmě díky nedostatečné vzdělanosti dochází ke špatnému výkladu těchto textů. Tato neznalost pak v očích profesní i laické veřejnosti působí dojmem diktátu, na který jsou především národy po desetiletí utlačované bolševickým režimem velmi citlivé. Bylo by dobře, kdyby si brněnské biskupství položilo otázku, zda dílo, kde hudbu doprovází zpívaná liturgie je dílem vždy sakrálním a dílo kde není použita zpívaná liturgie je pak vždy dílem světským. Diskutovaný problém je o to pikantnější, že bratrem biskupa Mons. Cikrleho je vystudovaný muzikolog, který je i jeho poradcem v těchto záležitostech. Otázku zda-li jsou symfonická díla Mahlera duchovní, či světská nechám otevřenou, jelikož doufám, že mi na ní bratr biskupa – muzikolog, profesně odpoví a bude schopen popsat povahu a východiska děl Mahlera. Vzdělaný muzikolog jistě nebyl neobjektivním v případě, že Gustav Mahler byl židovského původu...
JAN NIEDERLE – pianista, skladatel a dirigent
|
|
| Komentář ze dne: 06. 04. 2006 15:12:56 Reagovat
Autor: olo
Mail: dfggfg@wp.pl
Titulek: www.napalonelaski.za.pl
Text tohoto komentáře byl vymazán, jelikož porušoval publikační pravidla našeho časopisu! Redakce |
|
| | Komentář ze dne: 14. 03. 2006 21:37:06 Reagovat
Autor: moriaty
Mail: @
Titulek: Re: Re: Hudba,chrám a bussines
Samozřejmě jsem použil výraz \"většina populace\" s určitou nadsázkou a s určitým hejskovským patosem.A s nadějí, že tomu tak není. Ale považte prosím mé důvody a suďte mne laskavě. Prožil jsem bezesnou noc a dva dny na palubě vlaku do dánska a zpět, široko daleko pouze samý dán.Moji dva kolegové, byli jediní krajané v tom wikingském světě. Muže a ženu (ročník 68), jsem nepřesvědčil, že moritury te salutant, složil Kryl a ne Landa. Byli dva a já neměl šanci. Svou prudkou letoru, dokáži skrýt pod štít z laskavosti, ale skřípal jsem zuby dva dny nad takovým diletantstvím. No jo,říkal jsem si husákovi děti. Dospívali spokojeně s michalem davidem, v rádiu to nehráli a když se v okresním městě na jižní moravě neseznámili s protějškem, který občas poladil nepřátelské rádio žili v něvědomosti.
Odpustil jsem jim, ač jejich vrstevník a pohrával si s myšlenkou, zeptat se jich o čem ten song asi je, když jej složil daniel landa. Nakonec jsem se neodvážil, ale možná bych Vás těď pobavil více (anebo přivodil mdloby).
A nyní považte, proč se instituce církev obává \"pokroku\". Je to účinná ochrana, proti zneužití.Pan huhu ve svém krátkém příspěvku ve stylu hospodského uplivnutí pravil po žižkovsku, že pro různé lidi může být, při neznalosti problematiky, velmi složité rozeznat čisté úmysly.
Já nejsem ortodoxní věřící ni student theologie. Z paní Marty Kubišové bych v kostele měl stejný neopakovatelný zážitek, jako kdysi z nedělního srpnového zpěvu babiček písní lidových linoucího ze z návesní kapličky při mém vandru po Schwancenberských lesích na písecku.A Karel Zich je pro mne skutečně znovu nalezený syn, pokorný a skromný.Spirituáli jsem poslouchal jednoho babího léta sedíc na zídce u hřbitovního kostela na Dobré vodě na šumavě. I to byl velmi silný zážitek. |
|
| | Komentář ze dne: 22. 03. 2006 13:17:19 Reagovat
Autor: Jakub
Mail: @
Titulek: Re: Re: Hudba,chrám a bussines
Pane Černý, i já se setkal s kamarády, kterým jsem nebyl schopen vyvrátit, že autorem například Piety je opravdu Karel Kryl a ne Daniel Landa. Je to možná smutné, ale některé Husákovy děti opravdu žijí více přítomností a budoucností, přitom často nedokáží pracovat s historickými souvislostmi a dýchají se svým idolem natolik, že si svůj mylný názor brání zuby nehty. |
|
| | Komentář ze dne: 27. 03. 2006 18:33:14 Reagovat
Autor: tuor
Mail: tuor@seznam.cz
Titulek: Re: Re: Hudba,chrám a bussines
Svět je plný církví a různých druhů náboženství. Všechny jsou přesvědčeny, že jenom oni jsou schopni pravdivě postihnout to velké tajemství a možná mystérium jak je zde uváděno. Katolická církev má to štěstí, že v mnoha případech byla inspirátorkou fantastického kulturního vzepětí a lidkého umu. Kostely a chrámy jsou toho většinou těmi nejlepšími důkazy. To by měli duchovní mít vždy na paměti, že kultůra bude vždy lidi s těmito prostory spojovat. A je to štěstí ! |
|
Komentář ze dne: 14. 03. 2006 19:01:36 Reagovat
Autor: huhu
Mail: @
Titulek: problém ?
problém je rozeznat, kdy zdánlivě totéž má myšlenkový/duchovní náboj či je jen pokryteckým snobským buranstvím... |
|
| Komentář ze dne: 14. 03. 2006 19:09:36 Reagovat
Autor: jiří Černý
Mail: @
Titulek: Re: problém ?
Já vím, že se říká Farář dvakrát nekáže, ale já vůbec nevím, o čem mluvíte. Omlouvám se a prosím chytřejší čtenáře o případnou pomoc, tedy vysvětlení. |
|
| | Komentář ze dne: 14. 03. 2006 20:35:20 Reagovat
Autor: huhu
Mail: @
Titulek: Re: Re: problém ?
pane Černý, mluvím o tom, ať církev (její šéfstvo) si rozhoduje o tom co chce v kostele. Jinak je mi to fuk, ať si tam hrají jakoukoliv hudbu. \"já jsem se s otázkou náboženství vyrovnal\", jak se psávalo do životopisů a poslechnout si svojí oblíbenou hudbu můžu v kostele nebo mimo, je mi to jedno. Mimo kostel mi to připadá lepší, to prostředí, ti věřící jsou nějací takoví divní....a ten farář je taky nějakej divnej ! Znáte tu reklamu ? |
|
| | | Komentář ze dne: 27. 03. 2006 18:56:48 Reagovat
Autor: Host
Mail: @
Titulek: Re: Re: Re: problém ?
Já myslím, že jste vysvětlil o co Vám jde. Řečeno upřimně, bylo to lepší bez tohoto vysvětlení. Laskavý čtenář si z toho nyní vyvodí nelaskavé závěry. Xenofobie je holt něco co neschováte. |
|
Přidat nový komentář
|